آنالیز شمع کوبی در دریا GRLWEAP
از شمعها به عنوان فونداسیون برای سازههای دریایی مختلف مانند اسکلهها و باراندازها استفاده میشود. به طور کلی روند مطالعات قابلیت کوبش(Drivability) شمع به صورت زیر میباشد:
- بررسی دادههای ژئوتکنیکی.
- بررسی آرایش و مشخصات شمعها و چکشها.
- محاسبه مقاومت خاک هنگام کوبیدن شمع (SRD).
- تحلیل انتشار موج در شمع برای چکشهای مختلف به منظور تعیین نسبت مقاومت خاک. به نیروی چکش و تعیین راندمان چکش.
- تخمین نفوذ شمع تحت اثر وزن شمع و کوبش.
- تخمین تنشهای ناشی از شمعکوبی.
از مطالعات قابلیت کوبش نتایج زیر حاصل میگردد:
- تعداد ضربات مورد نیاز برای فرورفت طول معینی از شمع در اعماق مختلف.
- تعیین مقدار فرورفت شمع تحت تاثیر ون شمع و چکش جهت تعیین طول Stick-up .
- تعیین تنشهای استاتیکی ناشی از وزن جکش و تنشهای دینامیکی ناشی از ضربات چکش.
- تعیین تعداد ضربات مورد نیاز برای فرورفت طول معینی از شمع برای راندمانهای مختلف.
تحلیل معادله موج برای قابلیت رانش شمع و مقاومت خاک با استفاده از نرمافزار GRLWEAP به روش تفاضل محدود انجام میشود. در این نرمافزار قابلیت رانش شمع به ازای 25 یا 30 سانتیمتر سنجیده میشود. نمایی از نرمافزار در تصویر زیر مشخص است.

مدلسازی نیز متشکل از قسمتهای زیر میباشد:
- مدلسازی چکش: برای شمع فولادی از سه نوع چکش سقوطی، دیزلی و هوا/ بخار میتواند استفاده شود. چکش سقوطی تنها در صورت تایید کتبی دستگاه نظارت میتواند مورد استفاده قرار گیرند. متناسب با نوع چکش ضریب کارایی یا راندمان چکش در تحلیل معادله موج استفاده گردد.
راندمان(درصد) | نوع چکش |
25-40 | سقوطی |
67 | یک طرفه(هوا یا بخار) |
50 | دو طرفه(هوا یا بخار) |
80 | دیزلی |
- مدلسازی رانش شمع به داخل خاک
- مدلسازی خاک