آنالیز شمع کوبی در دریا با نرم افزار GRLWEAP

از شمع ها به عنوان فونداسیون برای سازه های دریایی مختلف مانند اسکله ها و باراندازها استفاده می شود. به طور کلی روند مطالعات قابلیت کوبش(Drivability) شمع به صورت زیر می باشد

  • بررسی داده های ژئوتکنیکی.
  • بررسی آرایش و مشخصات شمع ها و چکش ها.
  • محاسبه مقاومت خاک هنگام کوبیدن شمع (SRD).
  • تحلیل انتشار موج در شمع برای چکش های مختلف به منظور تعیین نسبت مقاومت خاک. به نیروی چکش و تعیین راندمان چکش.
  • تخمین نفوذ شمع تحت اثر وزن شمع و کوبش.
  • تخمین تنش های ناشی از شمع وبی.

از مطالعات قابلیت کوبش نتایج زیر حاصل می گردد:

  • تعداد ضربات مورد نیاز برای فرورفت طول معینی از شمع در اعماق مختلف.
  • تعیین مقدار فرورفت شمع تحت تاثیر ون شمع و چکش جهت تعیین طول Stick-up .
  • تعیین تنش های استاتیکی ناشی از وزن جکش و تنش های دینامیکی ناشی از ضربات چکش.
  • تعیین تعداد ضربات مورد نیاز برای فرورفت طول معینی از شمع برای راندمان های مختلف.

تحلیل معادله موج برای قابلیت رانش شمع و مقاومت خاک با استفاده از نرم افزار GRLWEAP به روش تفاضل محدود انجام می شود. در این نرم افزار قابلیت رانش شمع به ازای 25 یا 30 سانتی متر سنجیده می شود. نمایی از نرم افزار در تصویر زیر مشخص است.

مدل سازی نیز متشکل از قسمت های زیر می باشد:

  • مدلسازی چکش
  • مدلسازی رانش شمع به داخل خاک
  • مدلسازی خاک
مدلسازی چکش
راندمان(درصد)
نوع چکش
راندمان(درصد)
25-40
نوع چکش
سقوطی
راندمان(درصد)
67
نوع چکش
یک طرفه(هوا یا بخار)
راندمان(درصد)
50
نوع چکش
دو طرفه(هوا یا بخار)
راندمان(درصد)
80
نوع چکش
دیزلی