آنالیز (Soil Resistance to Driving)SRD

شمع های دور از ساحل اغلب در پایه های جکت ها اجرا می شوند و به علت بالا بودن بارهای وارده، طول های زیادی داشته و از ظرفیت باربری بالایی برخوردار می باشند. طول زیاد این شمع ها در برخی از پروژه ها منجر به بروز مشکلات در حین عملیات کوبش و در آن ها پدیده پس زدگی شمع رخ داده است. این مشکلات اجرایی از یک طرف و هزینه های بالای توقف عملیات کوبش این دسته شمع ها، لزوم انجام مطالعات در زمینه فرورفت این گروه از شمع ها را دوچندان می کند. با استفاده از SRD می توان تخمینی نسبت به تعداد ضربه فرورفت در اعماق مختلف بدست آورد. در واقع پارامتر SRD یکی از ورودی های نرم افزار GRLWEAP می باشد که برای محاسبه آن دو روش وجود دارد:

روش استیونس

وی در سال 1982 این مقاومت را برای خاک های رس سخت، ماسه سخت و سنگ بدست آورد. ایشان روابط خود را برای دو حالت رفتاری شمع مربوط به شرایط Plug و Unplug ارائه نمود که در هر کدام یک حد بالایی و پایینی در نظر گرفته شده است. حد پایینی برای حالت اجرای معمولی و حد بالایی برای حالتی است که وقفه ای در عملیات شمع کوبی ایجاد شده باشد. ماکزیمم دو حالت Plug و Unplug به عنوان SRD در نظر گرفته می شود. ضمن اینکه در خاک چسبنده یک ضریب اصلاحی در مقاومت جدار ضرب می شود.

روش کلیات

ایده در نظر گرفتن اثرات خستگی اصطکاکی (Friction Fatigue) اولین بار توسط پچ در سال 1990 مطرح شد. بعد از آن کلیات در سال 1993 کارهای پچ را ادامه داد و شمع را در طول خود به دو قسمت تقسیم کرد و برای هر کدام یک ضریب اصلاحی جداگانه در نظر گرفت.