آنالیز (Soil Resistance to Driving)SRD:
شمعهای دور از ساحل اغلب در پایههای جکتها اجرا میشوند و به علت بالا بودن بارهای وارده، طولهای زیادی داشته و از ظرفیت باربری بالایی برخوردار میباشند. طول زیاد این شمعها در برخی از پروژهها منجر به بروز مشکلات در حین عملیات کوبش و در آنها پدیده پسزدگی شمع رخ داده است. این مشکلات اجرایی از یک طرف و هزینههای بالای توقف عملیات کوبش این دسته شمعها، لزوم انجام مطالعات در زمینه فرورفت این گروه از شمعها را دوچندان میکند. با استفاده از SRD میتوان تخمینی نسبت به تعداد ضربه فرورفت در اعماق مختلف بدست آورد. در واقع پارامتر SRD یکی از ورودیهای نرمافزار GRLWEAP میباشد که برای محاسبه آن دو روش وجود دارد:
- روش استیونس: وی در سال 1982 این مقاومت را برای خاکهای رس سخت، ماسهسخت و سنگ بدست آورد. ایشان روابط خود را برای دو حالت رفتاری شمع مربوط به شرایط Plug و Unplug ارائه نمود که در هر کدام یک حد بالایی و پایینی در نظر گرفته شده است. حد پایینی برای حالت اجرای معمولی و حد بالایی برای حالتی است که وقفهای در عملیات شمعکوبی ایجاد شده باشد. ماکزیمم دو حالت Plug و Unplug به عنوان SRD در نظر گرفته میشود. ضمن اینکه در خاک چسبنده یک ضریب اصلاحی در مقاومت جدار ضرب میشود.
- روش کلیات: ایده در نظر گرفتن اثرات خستگی اصطکاکی (Friction Fatigue) اولین بار توسط پچ در سال 1990 مطرح شد. بعد از آن کلیات در سال 1993 کارهای پچ را ادامه داد و شمع را در طول خود به دو قسمت تقسیم کرد و برای هر کدام یک ضریب اصلاحی جداگانه در نظر گرفت.